Stres w pracy - objawy, przyczyny, skutki | Iberogast®

Sposoby na stres - jak radzić sobie ze stresem w pracy? 

Kobieta siedząca przed komputerem cierpi z powodu gazów i dotyka czoła.

Czy stres jest ceną za satysfakcjonującą pracę?

W dzisiejszym świecie granica pomiędzy ekscytującym wyzwaniem i stresem jest bardzo cienka. Istnieje wiele sytuacji mogących wywoływać stres w pracy, na przykład: 

23% osób nie robi sobie przerw w ciągu dnia pracy. Co ósma osoba przychodzi do pracy nawet podczas choroby. Innymi przyczynami stresu mogą być nadgodziny, intensywność pracy oraz poczucie braku kontroli nad własną pracą. W wielu krajach takich jak Hiszpania, Francja, Włochy i USA za jedną z najpowszechniejszych przyczyn stresu uważa się braki finansowe. Tuż za tym czynnikiem plasuje się własne wygórowane wymagania. Chociaż w wielu krajach stres w pracy nie jest uważany za naczelną przyczynę ogólnego stresu, istnieje wyraźna tendencja wskazująca, że brak pieniędzy i czasu w połączeniu z nadmiernie wyśrubowanymi wymaganiami wobec własnej osoby silnie łączą się z zawodowymi przyczynami stresu. Może to wywoływać brak równowagi w przewodzie pokarmowym i wywoływać dyskomfort i problemy natury psychologicznej.   

Uśmiechnięty młody człowiek w okularach i z brodą pracuje na komputerze, na białym biurku leżą papiery.

Nasze ciało i stres łączą się na wielu poziomach

Bóle brzucha mogą być przyczyną stresu, szczególnie kiedy prowadzą do nieobecności w pracy lub w obliczu poważnych problemów. Częściej jednak to stres wywołuje bóle brzucha albo doprowadza do ich pogorszenia1, 2. Jest tak dlatego, że nerwy przewodu pokarmowego pozostają pod wpływem autonomicznego układu nerwowego i mogą reagować na te same hormony stresu oraz neuroprzekaźniki co nasz mózg. Oznacza to, że każdy człowiek ma mózg nie tylko w głowie, ale i w brzuchu3, 4. W pewnych stresujących sytuacjach precyzyjnie wyregulowana praca układu pokarmowego może ulec zakłóceniu, nic więc dziwnego, że nasz stan psychiczny również może wpływać na pracę układu trawiennego. Silny stres lub głęboki smutek mogą spowalniać lub przyspieszać aktywność jelitową. Może to zapoczątkować pewien cykl5, w ramach którego problemy jelitowe w rodzaju nieustającego rozwolnienia, bólu lub wzdęcia negatywnie wpływają na stan psychiczny, w efekcie czego pacjent czuje się źle i wycofuje się z życia społecznego. Kiedy nasz stan psychiczny jest zagrożony objawy zespołu jelita drażliwego mogą się pojawiać lub nasilać, napędzając cykl od nowa.

Jak przezwyciężać stres ekscytacją w pracy? 

Zastanowienie nad przyczynami oraz tłem stresu w pracy jest jednym ze sposobów na jego opanowanie. Przeczytaj poniższe wskazówki na zmniejszenie stresu i sposoby na uspokojenie rytmu dnia. Nasza najważniejsza rada: nie stresuj się próbami zmniejszenia stresu! 

Naładuj baterie w kilka minut

Wszyscy wiemy, że regularny ruch jest ważny. Ale szczerze mówiąc, czasami zamiast odstresować, stresuje nas to jeszcze bardziej. Dlatego tak istotne jest znalezienie własnego sposobu na ćwiczenia fizyczne, które pozwolą nam naładować baterie. Możesz więc znaleźć dla siebie krótkie ćwiczenia sportowe, które wspierają zdrowie fizyczne i psychiczne, zmniejszają stres i pozwalają ci pomyśleć o czymś innym. Szybkie sesje treningowe mogą znakomicie równoważyć ciało i umysł. Szczególnie takie sporty jak joga są nie tylko przyjemne, ale i stanowią świetny sposób na zachowanie równowagi. Nawet 10-15 minut dziennie wystarczy dla stymulacji układu krwionośnego. Istnieje wiele zestawów ćwiczeń opartych na tej zasadzie, które możesz łatwo dostosować do własnych możliwości i preferencji.

Innym znakomitym przykładem są ćwiczenia oddechowe, które łatwo połączyć z codziennym treningiem ruchowym. Ćwiczenia te pomogą ci bardziej świadomie postrzegać swój proces oddychania, aby wyeliminować inne bodźce i łatwiej się zrelaksować. Warto zrobić w kalendarzu miejsce na ćwiczenia oddechowe!

Zacznij dzień jak najlepiej!

Zarządzanie stresem zawsze jest kwestią nastawienia. Mentalny trening pomoże ci patrzeć na wszystko z właściwej perspektywy oraz poprawi twoją odporność na stres. Ćwiczenie uważności oraz medytacja mogą pozytywnie wpływać na budowę mózgu i wzmacniać twój wewnętrzny obraz samego siebie. Poza treningiem mentalnym bardzo pomaga utrzymywanie dobrych relacji z przyjaciółmi. Kiedy potrzebujesz wsparcia, nie wahaj się zwrócić do rodziny i przyjaciół. Pamiętaj też, żeby znaleźć na co dzień czas na uśmiech i staraj się cieszyć każdym dniem.

Dobre jedzenie to dobre samopoczucie

Zdrowa, właściwie zbilansowana dieta może dać ci więcej sił do pracy i mniej obciąży twój układ pokarmowy. Zrób sobie przerwę na lunch i staraj się ją wykorzystać, by znaleźć odrobinę spokoju w ciągu dnia. Staraj się też nie korzystać z posiłków na wynos. Zamiast tego przygotuj sobie lunch z warzyw i tego, co zostanie z kolacji poprzedniego dnia. Przy odrobinie wprawy staje się to łatwe i im szybciej się przyzwyczaisz, tym bardziej nawyk stanie się dla ciebie drugą naturą. Pamiętaj też, że mały kawałek czekolady od czasu do czasu może poprawiać nastrój.

Mężczyzna i kobieta leżą spokojni w łóżku i obejmują się przez sen.

Sen dla urody i zdrowia

Każdy ma inne potrzeby, dlatego też wysypianie się jest sprawą indywidualną. Każdy jednak potrzebuje snu, aby wypocząć po wyczerpującym dniu i naładować baterie. Większość ludzi potrzebuje od 7 do 8 godzin snu dziennie.

Wyłącz wszystkie ekrany na godzinę przed pójściem spać, ponieważ emitowane przez nie światło niebieskie może zakłócać spokojny sen. Pomocne mogą być też rytuały mające na celu wyciszenie, jak na przykład długa kąpiel lub maseczka kosmetyczna.  

Uśmiechnięta kobieta siedzi przy stole w ogrodzie i czyta książkę.

Zrób sobie przerwę

W ciągu dnia pracy zaplanuj regularne przerwy i zacznij dzień od najważniejszych zadań i projektów. Ponadto staraj się częściej zlecać zadania innym. Możesz też wypróbować nowe sposoby pracy, na przykład zarządzanie projektem w modelu agile, które mogą dać ci nową perspektywę na rzeczy, które postrzegasz już rutynowo. Ponadto zawsze dobrze jest zamienić kilka słów ze współpracownikami albo zrobić sobie przerwę na kawę. Przerwy nie tylko redukują stres, ale i stymulują kreatywność.
 

Słodkie nicnierobienie

Nicnierobienie stało się oficjalnym trendem! Po duńskim hygge (przytulny komfort) pojawił się NIKSEN – słowo z języka holenderskiego, które określa zrównoważony styl życia. Jest to metoda redukcji stresu oparta dosłownie na nicnierobieniu. Dlatego też poświęć czasem trochę czasu na patrzenie przez okno albo po prostu pobądź z przyjaciółmi bez konkretnego celu.

Butelka leku Iberogast stojąca na mchu, z opakowaniem obok, w leśnym otoczeniu.

Roślinny asystent na co dzień

Aktywne zapobieganie stresowi może być bardzo skuteczne, i to nie tylko dla żołądka i jelit, ale i dla twojego ogólnego samopoczucia. Ponadto istnieje naturalny preparat działający jednocześnie na wiele objawów niestrawności6, 7, 8 ,9, 10, 11, 12, 13, 14, który może pomóc ci radzić sobie z czynnościowymi zaburzeniami trawienia jak bóle brzucha, nudności lub ucisk w żołądku. Jest nim lek Iberogast®. W przypadku wielu współwystępujących objawów lub objawów często się zmieniających szczególnie polecany jest lek pochodzenia roślinnego zawierający wiele substancji aktywnych. W porównaniu do leków chemicznych, które często polegają na konkretnym mechanizmie działania, lecznicza skuteczność7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 preparatów roślinnych może być wyższa dzięki współdziałaniu składników15, 16, 17. Iberogast® łączy działanie wielu substancji aktywnych naturalnego pochodzenia9, 15, 18, 19, dzięki czemu przynosi ulgę od takich objawów zaburzeń czynnościowych układu trawiennego jak bóle żołądka, poczucie przepełnienia oraz skurcze6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 oraz chroni błonę śluzową żołądka20, 21, 22, 23, 24. Łatwość stosowania leku Iberogast® i niewielkie rozmiary opakowania sprawiają, że zawsze możesz na nim polegać, zwłaszcza podczas pełnego zajęć dnia pracy, kiedy często pojawiają się dolegliwości żołądkowe.   

Wszystko o leku Iberogast®

Jak stres związany z pracą wpływa na jej efekty?

Różne są przyczyny stresu w pracy. Każdy z nas również w inny sposób na niego reaguje. Faktem jest jednak, że nadmierny stres w miejscu pracy może stać się pośrednią przyczyną kłopotów organizacyjnych i finansowych firmy. Problemy te mogą wpływać bezpośrednio na wizerunek, jak i przekładać się na pozycję firmy na rynku25. Jak to możliwe?

Chroniczny, silny stres w pracy wpływa na efekty naszej pracy, jak również naszych pracowników i współpracowników. Osoby zestresowane są wyczerpane fizycznie, jak również zmęczone psychicznie, co często może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Ryzyko podjęcia błędnej decyzji przez osobę zestresowaną jest dużo większe. Może również dojść do obniżenia jakości pracy i wydajności pracowników. Z kolei błędy i wypadki przy pracy powstałe na skutek stresu mogą narazić firmę na wysokie koszty25. Dlatego warto znaleźć skuteczny sposób na stres w pracy, aby poprawić swój komfort i móc dalej rozwijać karierę.

Stres w pracy – objawy. Czy stres w środowisku pracy to tylko drżenie rąk i ból brzucha?

Stres w pracy zawodowej może powodować szereg nieprzyjemnych objawów, które potrafią mocno dawać się we znaki, utrudniając przy tym koncentrację i logiczne myślenie. Wśród częstych objawów zauważamy między innymi huśtawki nastrojów, zwiększoną nerwowość, drażliwość oraz zaburzenia snu. Stres w pracy może powodować także objawy fizyczne, takie jak ból głowy, pleców i brzucha, biegunka, zaparcia, problemy skórne, utrata wagi, zmęczenie oraz omdlenia. Ataki paniki mogą również być objawem silnego i długotrwałego stresu. Dlatego warto zapoznać się z technikami radzenia sobie ze stresem, aby nie utrudniał nam wykonywania codziennych obowiązków.

Stres w pracy – jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Jak pokonać stres w pracy i zapanować nad nerwami, gdy pojawi się presja czasu lub ktoś postawi nas w niekomfortowej sytuacji? Co zrobić, aby zmniejszyć poziom stresu, gdy zostanie nam przydzielony trudny projekt lub szef obarczy nas winą za coś, czego nie zrobiliśmy? Mimo, iż walka ze stresem nie jest łatwa i często wymaga od nas opanowania i anielskiej cierpliwości, przy odrobinie dobrej woli i zaangażowaniu, możemy tę walkę wygrać. Jak tego dokonać? Przede wszystkim warto skorzystać ze sprawdzonych sposobów na stres i nerwy.

Szybkie sposoby na stres to przede wszystkim ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe. Pomocne mogą okazać się również ziołowe napary. Ulubiona muzyka lub nawet zapach mogą pomóc rozładować stres. Chwilowe oderwanie od pracy i skupienie myśli na czymś zupełnie odrębnym jest również częstym sposobem radzenia sobie ze stresem (np. warto rozważyć zakup dowolnej zabawki antystresowej). Zachęcamy do wypróbowania wymienionych sposobów, aby zdecydować który z nich jest dla Ciebie najskuteczniejszy. 

Stres w pracy – skutki. Konsekwencje stresu w pracy

Czasami nawet najlepsze sposoby na stres nie przynoszą żadnych efektów, a problem wciąż postępuje. Warto mieć świadomość, że przewlekły stres może być źródłem wielu groźnych chorób, takich jak nadciśnienie tętnicze, cukrzyca czy zawał serca. Dlatego nigdy nie powinniśmy lekceważyć stresu oraz jego możliwych konsekwencji zdrowotnych.

Domowe sposoby na stres nie przyniosły efektów? Nie wiesz, jak opanować stres w pracy? Poszukaj profesjonalnej pomocy u specjalisty. Zgłoś się do psychologa, aby znaleźć przyczynę i poznać indywidualne sposoby walki ze stresem w pracy.

Butelka leku Iberogast otoczona ziołami.

Korzystaj z potęgi natury we własnym domu!

Kup Iberogast® bez recepty w najbliższej aptece.

Bibliografia:

  1. Bhatia, V . and R . K . Tandon "Stress and the gastrointestinal tract ." J Gastroenterol Hepatol, 2005 . 20(3): 332-9 .
  2. Drossman, D . A . and W . L . Hasler “Rome IV-Functional GI Disorders: Disorders of GutBrain Interaction .” Gastroenterology, 2016 . 150(6): 1257–1261 .
  3. Camilleri, M ., B . Coulie and J . F . Tack “Visceral hypersensitivity: facts, speculations, and challenges .” Gut, 2001 . 48(1): 125–131 .
  4. Furness, J . B . "The enteric nervous system and neurogastroenterology" Nat Rev Gastroenterol Hepatol, 2012 . 9: 286-294 . 7
  5. Rooks, M . G . and W . S . Garrett "Gut microbiota, metabolites and host immunity ." Nat Rev Immunol, 2016 . 16(6): 341-352 .
  6. von Arnim, U ., U . Peitz, B . Vinson, K . J . Gundermann and P . Malfertheiner “STW 5, a phytopharmacon for patients with functional dyspepsia: results of a multicenter, placebo-controlled double-blind study .” Am J Gastroenterol, 2007 . 102(6): 1268–1275 .
  7. Braden, B ., W . Caspary, N . Börner, B . Vinson and A . R . J . Schneider “Clinical effects of STW 5 (Iberogast®) are not based on acceleration of gastric emptying in patients with functional dyspepsia and gastroparesis .” Neurogastroenterology & Motility, 2009 . 21(6): 632–e625 .
  8. Buchert, D . “Wirkung einer fixen Kombination bei gesicherter Non-Ulcus-Dyspepsie .” Z Phytother, 1994 . 15: 24-25 .
  9. Company Core Data Sheet Iberogast, Version 03 from Nov, 2 2018 .
  10. Gundermann, K . J ., E . Godehardt and M . Ulbrich “Efficacy of a herbal preparation in patients with functional dyspepsia: a meta-analysis of double-blind, randomized, clinical trials .” Adv Ther, 2003 . 20(1): 43–49 .
  11. Madisch, A ., G . Holtmann, K . Plein and J . Hotz “Treatment of irritable bowel syndrome with herbal preparations: results of a double-blind, randomized, placebo-controlled, multi-centre trial .” Aliment Pharmacol Ther, 2004 . 19(3): 271–279 .
  12. Madisch, A ., H . Melderis, G . Mayr, I . Sassin and J . Hotz “Ein Phytotherapeutikum und seine modifizierte Rezeptur bei funktioneller Dyspepsie .” Z Gastroenterol, 2001 . 39(07): 511–517 .
  13. Melzer, J ., W . Rosch, J . Reichling, R . Brignoli and R . Saller “Meta-analysis: phytotherapy of functional dyspepsia with the herbal drug preparation STW 5 (Iberogast) .” Aliment Pharmacol Ther, 2004 . 20(11-12): 1279–1287 .
  14. Rösch, W ., B . Vinson and I . Sassin “A randomised clinical trial comparing the efficacy of a herbal preparation STW 5 with the prokinetic drug cisapride in patients with dysmotility type of functional dyspepsia .” Z Gastroenterol, 2002 . 40(6): 401–408 .
  15. Abdel-Aziz, H ., O . Kelber, G . Lorkowski and M . Storr “Evaluating the Multitarget Effects of Combinations through Multistep Clustering of Pharmacological Data: the Example of the Commercial Preparation Iberogast .” Planta Med, 2017 . 83(14/15): 1130–1140 .
  16. Nieber, K ., V . Winkelmann, S . Hoser, O . Kelber, H . Abdel-Aziz and D . Weiser “Evaluation of the cytoprotective effects of individual and combined constituents of the herbal drug STW 5 .” Planta Medica, 2012 . 78(11):1086
  17. Ulrich-Merzenich, G ., L. Welslau, H. Aziz-Kalbhenn, O. Kelber, A. Shcherbakova "Synergy quantifications to identify individual contributions of combination partners to the overall activity - The example of STW 5 ." Phytomedicine, 2019. 16: 153013 .
  18. Kelber, O ., B . Steinhoff, C . Nauert, A . Biller, M . Adler, H . Abdel-Aziz, S . N . Okpanyi, K . Kraft and K . Nieber “Ethanol in herbal medicinal products for children: Data from pediatric studies and pharmacovigilance programs .” Wien Med Wochenschr, 2017 . 167(7–8): 183–188 .
  19. Lindkvist, B . "Diagnosis and treatment of pancreatic exocrine insufficiency ." World J Gastroenterol, 2013 . 19(42): 7258-66 .
  20. Pilichiewicz, A . N ., M . Horowitz, G . J . Holtmann, N . J . Talley and C . Feinle-Bisset "Relationship between symptoms and dietary patterns in patients with functional dyspepsia ." Clin Gastroenterol Hepatol, 2009 . 7(3): 317-22 .
  21. Abdel-Aziz, H ., M . Schneider, W . Neuhuber, A . M . Kassem, S . Khailah, J . Muller, H . Gamaleldeen, A . Khairy, M . T . Khayyal, A . Shcherbakova, T . Efferth and G . Ulrich-Merzenich “GPR84 and TREM-1 signaling contribute to the pathogenesis of reflux esophagitis .” Mol Med, 2015 . 21(1): 1011–1024 .
  22. Berg, L . K ., E . Fagerli, M . Martinussen, A . O . Myhre, J . Florholmen and R . Goll "Effect of fructose-reduced diet in patients with irritable bowel syndrome, and its correlation to a standard fructose breath test ." Scand J Gastroenterol, 2013 . 48(8): 936-43 .
  23. Halmos, E . P ., C . T . Christophersen, A . R . Bird, S . J . Shepherd, P . R . Gibson and J . G . Muir "Diets that differ in their FODMAP content alter the colonic luminal microenvironment ." Gut, 2015 . 64(1): 93-100 .
  24. Halmos, E . P ., V . A . Power, S . J . Shepherd, P . R . Gibson and J . G . Muir "A diet low in FODMAPs reduces symptoms of irritable bowel syndrome ." Gastroenterology, 2014 . 146(1): 67-75 e5 .
  25. Nagral, Sanjay (2005). "Anatomy relevant to cholecystectomy". Journal of Minimal Access Surgery. 1 (2): 53–8. doi:10.4103/0972-9941.16527. PMC 3004105. PMID 21206646.
  26. Holtmann, G ., N. J. Talley "Herbal medicines for the treatment of functional and inflammatory bowel disorders ." Clinical Gastroenterol Hepatol, 2015 . 13(3): 422-32.
  27. Malfertheiner, P . "STW 5 (Iberogast) Therapy in Gastrointestinal Functional Disorders ." Dig Dis, 2017 . 35: 25-29.

LMR-CH-20210922-30